Utbrändhet, stress, Smärta

Ansvarig läkare Dr Björn Bragée

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Feldenkrais /metod och övningar

Svängande höfter

Stelhet och smärta i höft- och bäckenregionen är vanligt. Här är en övning som frigör dina höfter och låter dem svänga!

Till övningen behöver du en hoprullad socka. Om du hur starka spänningar i bäckenregionen kan det räcka med en tunn hopvikt socka.

Annars kan du välja en tjock boll av två hoprullade sockor. Prova ut vad som ger lagom motstånd!

 

Övningen tar 12 minuter. Ju mer du upprepar den, desto smidigare blir dina höfter. I instruktionen längst ner hänvisas till bilderna nedan.

Varför fungerar Feldenkrais?

Feldenkraismetoden, som skapades på 40-talet, är en märkvärdigt modern metod för att skapa rörelsekontroll.

Andra metoder brukar lära ut god form och hållning genom strikta anvisningar, med instruktioner som kräver noggrann imitation av den förevisade rörelsen. Den bakomliggande teorin överensstämmer här med topp-down teorier om hierarkisk motorisk kontroll, som säger att ”högre centra”, dvs. cortex, kan beordra kroppen att genom kommandon lära nya rörelser och posturala mönster.

Snabb ländryggsrelax

Vissa perioder kan vara överfyllda av stressande krav, och många av oss känner av det som spänningar och smärta i ländryggen.  Musklerna där är högaktiva så snart situationen är sådan att skärpt uppmärksamhet behövs och ryggen måste sträckas upp i en Se upp!-reaktion.  Det kan vara olika saker som vi inte tänker på som gör att den funktionen i kroppen träder i kraft. Lyft med  samtidig vridning under tidspress är en klassiker, men det kan också vara när det kör ihop sig på jobbet samtidigt som man ska hämta barn på dagis.

En smidigare bröstrygg

Ge din onda bröstrygg 10 minuter!

När man måste vara på sin vakt låser man automatiskt andningen. Det sker genom att musklerna runt bröstkorgen spänns så att rörligheten minskar. Det gäller också de små musklerna mellan revben och kotor. Man märker det på att det blir stelt och kanske ont längs bröstryggraden, runt skulderbladen och revbenen.

Skulder- och andningsövning

I den här Feldenkraisövningen använder vi armarnas rörelser för att låsa upp spänningar i axlar, skuldror och bröstkorg. Genom att låta andningen vara drivkraft återupprättar vi ett rörelsemönster i hjärnan av frihet och rörlighet i det här området. I det nya rörelsemönstret vi vill att hjärnan ska pränta in, görs rörelserna utan onödig spänning. Gör därför alla rörelser med så liten ansträngning som möjligt, liksom släpa fram handen runt urtavlan. Armen hänger bara med, tung och slapp.

Feldenkraisövning vid tandgnissling

Spänningar man drar på sig under dagen sätter sig lätt i käkmusklerna. Det märker man när man sover och musklerna ska ladda ur sig överspänningen. Då trycks käkarna mot varandra, och man gnisslar tänder. Om du lider av det, kan du under en tid prova att göra följande övning varje kväll före sovdags. Det eliminerar en stor del av spänningarna, och riktar hjärnans styrfunktion mot området, så att chansen ökar att du ska slippa gnissla tänder:

Fatta ett grepp om din mungipa med tummen och pekfingret på motsatt hand. Gör en undersökande utforskning av din kind, såsom den känns mellan fingrarna, som du successivt flyttar omkring.

Feldenkraisövning för stel nacke

Ett problem som en stor del av mina patienter har, är en stel, ond nacke. Hur kommer det sig att nacken är så känslig?

Om man tänker på vilken funktion den har, så är det egentligen inte så konstigt. Den ska styra in och hålla den kroppsdelen, huvudet, som är till för att fånga upp alla signaler i omgivningen som kan vara betydelsefulla. Med synen, hörseln, lukten identifierar vi snabbast när något förändras runtomkring oss som kan vara farligt eller intressant t ex.