Utbrändhet, stress, Smärta

Ansvarig läkare Dr Björn Bragée

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Blogg för Britt Bragée

Reparera ett misslyckande

Bär du på något jobbigt misslyckande som du mår dåligt av att tänka på? Du kan reparera det med hjälp av någon annan händelse som innebär att du lyckats, "jag klarade det!"-känslan. Hjärnan, som styr känslorna vi bär på efter olika upplevelser, är alltid villig att förändra sig om den får chansen. Minnet av misslyckandet och minnet av "jag klarade det" kan bygges ihop, och de svåra känslorna kan då neutraliseras. Det är syftet med den här lilla övningen. Tänk ut i förväg vilket misslyckande du vill bearbeta och vilken "jag-klarade-det"-upplevelse du har varit med om. Upprepa övningen några gånger i veckan tills du märker att misslyckandet inte besvärar dig längre.

Oxytocinövning

Oxytocin är kroppens må-bra-hormon, som utsöndras vid förlossning och amning. Men den utsöndras också av värme och vid taktil beröring, alltså kramar och andra kontakter mellan människor, eller mellan människor och husdjur. Det här hormonet är viktigt för att utveckla moderskänslor för det nyfödda barnet. Senare i livet skapar det känslor av kärlek, gemenskap och tillit, och dämpar ångest, oro och stresskänslor.

Liten kvällsövning: Lagra det goda

Hjärnans uppgift är först och främst att se till att vi överlever så bra som möjligt. För det måste alla hot och faror bevakas, och det är hjärnans största intresse. Saker som är goda och bra för oss är den mindre intresserad av, och därför måste vi lägga lite extra tid och energi på att lagra in sådana närande upplevelser. De behöver läras in för att skapa balans mot all hotbevakning och negativitet. Här är en liten övning som du kan göra varje kväll för att må bra när du ska sova. Tänk ut något bra som hänt dig under dagen först.

Svängande höfter

Stelhet och smärta i höft- och bäckenregionen är vanligt. Här är en övning som frigör dina höfter och låter dem svänga!

Till övningen behöver du en hoprullad socka. Om du hur starka spänningar i bäckenregionen kan det räcka med en tunn hopvikt socka.

Annars kan du välja en tjock boll av två hoprullade sockor. Prova ut vad som ger lagom motstånd!

 

Övningen tar 12 minuter. Ju mer du upprepar den, desto smidigare blir dina höfter. I instruktionen längst ner hänvisas till bilderna nedan.

Vikt och nedstämdhet

Finns det något samband mellan övervikt/fetma och nedstämdhet? Ja, det gör det. Långvarig stress som beror på negativa livsupplevelser kan resultera i att det autonoma nervsystemet går in i "sparläge" för att avvakta att situationen tillåter att man gör upp med de negativa livsupplevelserna. (Om du vill veta mer om det, se den här videon.)

Sparläget gör att kroppen lagrar upp energi istället för att förbränna den. Efterhand blir det kilo efter kilo, och man märker kanske inte ens att man lägger på sig.

Smärta, ångest, utbrändhet: Varför blir jag aldrig bra?

I den här powerpoint-videon får du veta hur vi ser på ”psykosomatiska” problem: de är inte ”psyko”somatiska utan ”neuro”somatiska, eftersom det är nervsystemet och inte psyket som ligger bakom problemen. Därför måste man rikta behandling mot nervsystemet som inte fungerar riktigt som det ska. Annars blir det svårt att uppnå bestående förbättringar.

Klicka och se videon som tar 10 minuter

 

Sidor