Utbrändhet, stress, Smärta

Ansvarig läkare Dr Björn Bragée

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Nya Kommentarer

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Kroppens egen stressmedicin

När man blir stressad ökar kroppens behov av näringstillförsel till muskler o.a. för att man ska kunna fly eller slåss. Det är det kroppsliga sättet att reagera på ett hot, som är detsamma vare sig man står framför en tiger i djungeln, eller framför en arg chef på kontoret.

För att kroppen ska klara detta finns ett system för ökad ämnesomsättning med hjälp av ett hormon som heter kortisol. Det ger en utmärkt skjuts under stressmomentet, så att man kanske klarar sig undan faran.

Problem uppstår när stressen pågår en längre tid. Då blir också kortisolhalterna förhöjda under en längre tid, och det får riktigt dåliga effekter för kroppen. Den värsta är att kortisolutsöndringen bryter ner de strukturer i hjärnan som hanterar minnet. Om du har märkt att ditt minne har försämrats påtagligt, och du lever under stress, kan du alltså misstänka kortisolet.

Men det finns ett annat system i kroppen som är motsatsen till stressystemet. Det kännetecknande för det är lugn, avslappning och social samvaro med andra. I motsats till stressen ger det välbefinnande, hälsa och underlättar koncentration, minne och inlärning.

En viktig del i det systemet är oxytocinet, också känt som ”må-bra-hormon”. Det har visat sig att det kan vara sänkt hos personer med depression, stress, ångest, anorexi och smärta.

Oxytocin har länge varit känt som amningsstimulerande, men har mycket bredare effekter än så. Det är inte könsbundet. Det minskar oro, har antidepressiva och ångestdämpande effekter. Det har visats att det spelar en central roll för hur fysisk avslappning och psykiskt välbefinnande kan framkallas, och socialt samspel med andra stimuleras.

Oxytocin är med andra ord en mycket viktig kroppsegen produkt för att motverka stress som blivit långvarig.

Det bästa är att det inte är så komplicerat att få kroppen att börja tillverka mer oxytocin. Det är några enkla grundregler att följa: beröring, värme, lukt, ljud, samvaro som stimulerar välbefinnande, avslappning.

Här är ett forskningsexempel på att fysisk kontakt och ljud från en betydelsefull person kan ha viktig inverkan: Forskarna lät 61 flickor mellan 7 och 12 hålla tal inför publik, vilket normalt sett höjer stressnivån. Flickorna delades in i tre grupper, en som fick fysisk kontakt med sin mamma 15 minuter före föredraget, en grupp som fick prata i telefon med sin mamma 15 minuter före, och en tredje grupp som inte fick prata med någon.

Kortisol- och oxytocinnivåerna kontrollerades före och efter föredragen. Flickorna som hade fysisk eller telefonkontakt med mamman hade kortisolnivåer som sjönk direkt efter föredragen och var på normal nivå inom en halvtimme. De hade förhöjda oxytocinnivåer som varade genom hela föredraget och mer än en timme efter.

Flickorna som inte hade någon kontakt med mamman hade stigande kortisolnivåer och ingen förhöjning av oxytocinet.

Att goda oxytocinnivåer är till nytta när man blir utsatt för mobbing och kritik visar det här forskningsexemplet: 100 studenter fick nässpray som antingen innehöll oxytocin eller placebo (verkningslöst spray). De fick sedan blanda sig med forskare som utan deras vetskap spelade studenter och hade uppgiften att säga emot, trycka ner eller behandla de ovetande försökspersonerna som luft.

Analysen efteråt visade, att de som blivit särskilt stressade av den behandlingen ändå visade stor tillit till andra människor om de hade fått oxytocin i nässprayet före. Det gjorde inte de som fått det verkningslösa sprayet. De som däremot inte alls brydde sig om den dåliga behandlingen hade ingen effekt av oxytocinet.

Ena forskaren, Christopher Cardoso, som gjorde den här studien, menar att det kan finnas möjligheter för personer som lider av hög stress och lågt socialt stöd, att använda oxytocin för att närma sig andra och få det stöd man behöver när man är nere. Många gånger är det vad som fattas för att man ska börja må lite bättre, säger Cardoso. Troligtvis har han då något framtida läkemedel i tankarna. Idag finns inte det vid stress.

Än krävs mer forskning för att det ska råda säkerhet om oxytocinets goda verkningar. Men redan nu kan vi utan några risker stimulera oxytocinproduktionen hos oss själva med hjälp av våra nära och kära och reglerna beröring, värme, lukt, ljud, samvaro som stimulerar välbefinnande, avslappning.

Om du inte har någon när och kär till hands, kan du själv stimulera din oxytocinproduktion genom en enkel men effektiv övning där du ger dig själv beröring och värme. Den tar bara 4 minuter. Du hittar den här.

Referenser:

Uvnäs-Moberg, K., Peterson, M. Oxytocin – biokemisk länk för mänskliga relationer. Mediator av antistress, välmående, social interaktion, tillväxt, läkning… Läkartidningen 35 2004, volym 101, s 2634-2639

Leslie J. Seltzer, Toni E. Ziegler, Seth D. Pollak. Social vocalizations can release oxytocin in humans. Proc Biol Sci. 2010 May 12.Proc. R. Soc. B. published online 12 May 2010 in advance of print journal. doi: 10/1098/rspb.2010.0567

Cardoso C., Mark A. Ellenbogen M.A., Serravalle L., Linnen A. Stress-induced negative mood moderates the relation between oxytocin administration and trust: Evidence for the tend-and-befriend response to stress? Psychoneuroendocrinology, 2013; DOI: 10.1016/j.psyneuen.2013.05.006

Dela med dig! Dela med dig!

Kommentarer

No Avatar
Kunigunda on 24 februari, 2016 - 10:36
Superbra feldenkraisövningar, speciellt bra hjälp mot stel nacke o ländryggsbesvär. Tack Britt!
Gunn Söderlund

No Avatar
björkö on 3 mars, 2016 - 00:24
När jag ammade någon gång på 80talet fick jag oxytocin nässpray för att mjölken skulle rinna till. Skulle vara härligt att kunna ta lite spray när jag känner mig stressad:)
Björköbon

Sidor