Utbrändhet, stress, Smärta

Britt Bragée - neurosomatik

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Nya Kommentarer

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Feldenkraisövning vid tandgnissling

Spänningar man drar på sig under dagen sätter sig lätt i käkmusklerna. Det märker man när man sover och musklerna ska ladda ur sig överspänningen. Då trycks käkarna mot varandra, och man gnisslar tänder. Om du lider av det, kan du under en tid prova att göra följande övning varje kväll före sovdags. Det eliminerar en stor del av spänningarna, och riktar hjärnans styrfunktion mot området, så att chansen ökar att du ska slippa gnissla tänder:

Fatta ett grepp om din mungipa med tummen och pekfingret på motsatt hand. Gör en undersökande utforskning av din kind, såsom den känns mellan fingrarna, som du successivt flyttar omkring.

Känn på kindens varierande tjocklek, känn den lena insidan. Den här delen av dig har kanske inte någonsin blivit berörd på det här kärleksfulla sättet!

Vandra undersökande omkring med tumme-pekfingergreppet uppåt och nedåt kinden, samtidigt som du långsamt förflyttar dem allt längre inåt. Känn om du upptäcker några förändringar i tjocklek, struktur eller något annat.

Gå upp till området mellan överkäkens tänder och kinden och undersök hur det området känns. Gör sedan detsamma i underkäken.

Så småningom kommer du till den bakre väggen, där överkäken möter underkäken. Du kan märka att kinden blir väldigt mycket tjockare där. Ta ett grepp med fingrarna om den tjockaste delen, och bit sedan ihop käkarna. Vad händer?

Känner du hur en kraftig muskel sluter sig runt din tumme? Det är käkmuskeln, som är en mycket kraftig muskel, som ständigt arbetar när vi är vakna. Om den inte gjorde det skulle vi ”tappa hakan”, och det vill vi ju inte.

Håll kvar greppet, men öppna käkarna lite så att muskeln slappnar av. Massera muskeln med fingrarna och skaka den lite lätt. Flytta tumme-pekfingergreppet till lite olika platser på muskeln.

Efter en stund tar du ner handen. Jämför känslan på den sidan som du arbetat med den andra. Stor skillnad, eller hur? Gör nu precis samma sak på andra sidan, med andra handen.

Dela med dig! Dela med dig!