Utbrändhet, stress, Smärta

Ansvarig läkare Dr Björn Bragée

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Nya Kommentarer

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Satsa på din sömn!

Vid universitetet i Arizona finns Rubin Naiman, biträdande professor och specialist i sömn- och drömmedicin. Han menar, att dålig sömn är ett internationellt och kulturellt fenomen, som hänger samman med den livsstil som utvecklas.  De senaste hundra åren har det antal timmar vi sover minskat med 20% i genomsnitt.

För lite sömn är förknippat med många olika hälsoproblem. Kognitiva processer försämras så att man lätt börjar få ett dysfunktionellt tänkande, säger dr. Naiman. Det är också ett starkt samband med depression när sömnproblemen varat ett tag. 

Det arbete man gör blir sämre, och man råkar lättare ut för trafikolyckor. Människor som bara sover 5 -6 timmar per natt har 50% större risk för virusinfektioner. Det finns också statistiska samband med andra sjukdomar, som hjärt- och kärl, diabetes och eventuellt också cancer.

Du kanske tillhör de lyckliga som inte har några sömnproblem? Men var inte för säker! Dr. Naiman menar att vi håller oss med olika falska energiupplevelser som döljer den sömnbrist vi egentligen lider av, t ex.:

  • Kaffe: det är världens näst största handelsprodukt, endast olja är större! Anledningen? Miljarder människors behov att öka vakenhetskänslan!
  • Högglykemisk mat: sötsaker, snacks osv. som ger oss snabba kolhydrater ger en skjuts i energitillgången i blodet.
  • En hyperalert livsstil med få stunder för pauser och återhämtning

Men om man nu istället har svårt att somna, vad ska man göra för att slippa alla de negativa effekterna? Det finns ju olika terapeutiska  metoder (KBT är förmodligen den bästa). Men om man inte har tillgång till det, är sömnmedel en utväg?

Dr. Naiman är måttligt förtjust i receptbelagda sömnmedel, som han menar har biverkningar och bara ger obetydligt bättre effekt än placebo. Däremot förordar han Valeriana som slår ut de flesta mediciner: denna urgamla örtmedicin ökar djupsömnen  och REM-sömnen och baksmällan dagen efter är obetydlig. Man måste bara känna till man måste ta den flera nätter, kanske en vecka, innan man får effekt.

Men inte heller Valeriana är något dr. Naiman rekommenderar på lång sikt. När det kommer till det har han bara ett förslag: melatonin.

Melatonin produceras av tallkottkörteln, vilket filosofen Descartes kallade det ”tredje ögat”. Vår inre klocka styrs såväl av ljuset som av det melatonin som tallkottkörteln insöndrar. På natten när det är mörkt minskar nämligen serotoninproduktionen och istället tar melatoninet över. Men eftersom vi lever i så mycket mer ljus under dygnet numera,  blir tallkottkörtelns effektivitet mindre och mindre. Det får många olika negativa effekter, och dr. Naiman förordar därför en ”melatoninersättningsterapi” som ger goda hälsoeffekter, inte minst på sömn och dröm.

Melatonin finns som receptbelagt läkemedel under namnet Circadin.

Ref:

7 Ways Inadequate Sleep Negatively Impacts Health. A Teleseminar Session with
Rubin Naiman, PhD and Ruth Buczynski, PhD. The National Institute for the Clinical Application of Behavioral Medicine

Dela med dig! Dela med dig!