Utbrändhet, stress, Smärta

Ansvarig läkare Dr Björn Bragée

  
  

Välkommen hit

Välkommen till den här hemsidan! Här är det kroppens, och främst nervsystemets, svårigheter att reglera starka spänningar som står i centrum. Patienter och behandlare ska kunna hitta de bästa nya rönen, behandlingarna och övningarna här.      

Annonser

Forskningspatient.se

    

Vet du att du kan delta som patient i klinisk forskning. Vi har många sådana projekt där vi prövar nya läkemedel i samverkan med läkemedelsverk och etisk kommitté. Vi har en särskild hemsida, www.forskningspatient.se där man kan bli medlem och få fortlöpande information, oavsett var i Sverige man bor. Det görs omkring 300 sådana projekt i Sverige varje år.

Våra sidor

www.bragee.se
- om våra kliniker och rehab

www.patienttorget.se

- en virtuell patientförening

www.medect.se

- om vårt företag

www.smartguiden.se

- om smärta och behandling

www.smartforum.se

- utbyt erfarenheter!

 

Nyheter idag

-

Nya Kommentarer

Adsense annons

HEALTH ON NET

Denna sida följer den oberoende stiftelsen Health On Nets regler och riktlinjer sedan 1999 och är godkänd av stiftelsen. Här är vårt certifikat

Detta är den enda oberoende granskningen av medicinska hemsidor, och ställer krav på kvalitet i innehåll, etik och medför återkommande granskningar. Här kan du följa granskningarna

This site subscribes to the Code of Conduct (HONcode) principles

Mat som hjärnmedicin

En effektiv och välfungerande hjärna bygger biokemiskt på de speciella näringsämnen vi får från maten vi äter.

Neurotransmittorerna, alltså hjärnans budbärare, är uppbyggda av särskilda  aminosyror som kroppen har syntetiserat ur det vi har stoppat i oss.

Som exempel kan nämnas att L-glutamin är en aminosyra som finns i bl a.  ägg och persikor. Genom matsmältningen syntetiserar kroppen L-glutaminet till neurotransmittorn GABA, som dämpar uppvarvning och har en lugnande funktion i hjärnan.

Här är fler näringsämnen vi behöver för att hjärnan ska kunna producera rätt neurotransmittorer och fungera bra:

 

 

Några viktiga saker att tänka på när du sätter ihop dina måltider:

För att gynna sitt arbetsminne och sin mentala skärpa bör man alltid äta frukost, och den ska innehålla mycket protein. Ägg är synnerligen värdefullt, och ger inte bara protein, där finns aminosyran kolin som aktiverar acetylkolin, som är av kritisk betydelse för minnet. Fullkornsbröd och frukt eller grönsaker ger perfekt sammansättning.

Lunchen bör bestå av mer protein än kolhydrat för att man ska vara pigg och alert på eftermiddagen. Middagen kan däremot vara tvärtom, mer kolhydrat än protein.

På kvällen när man ska sova ska man helt undvika proteinrika måltider och istället välja sammansatta kolhydrater, som frukt och grönsaker.

Källa:

                                       

Arden, JB: Rewire Your Brain. Jossey Bass Wiley, USA, 2010. (Innehåller en lång referenslista)

 

Dela med dig! Dela med dig!